Strona główna » Kawa i zdrowie » Kawa a zdrowie – mit czy rzeczywistość?

Kawa a zdrowie – mit czy rzeczywistość?

przez Aneta Wieczorek
0 komentarz

Temat picia kawy jest kwestią sporną. Nie brakuje zwolenników i przeciwników tego kofeinowego napoju. Oczywiście w nadmiarze wszystko szkodzi, nawet krystalicznie czysta woda. Na szczęście wpływ kawy został przez wielu naukowców szeroko omówiony. Nie brakuje też badań, które potwierdzają korzyści z jej picia. Trzeba również być świadomym pewnych zagrożeń. Kluczową kwestią jest oczywiście jakość kawy i jej ilość. Należy od razu podkreślić, że zalicza się do najpopularniejszych używek. Pora poznać korzyści z kawy dla organizmu. 

Kawa a zdrowie – jaka jest zależność? 

Kawa jest bardzo chętnie wybieranym napojem, co wynika głównie z zawartości kofeiny. Wpływa ona stymulująco na ośrodkowy układ nerwowy. Okazuje się, że wypijanie kawy zwiększa produktywność, poprawia koncentrację i ogólne funkcje poznawcze mózgu. Istnieją nawet badania naukowe, które potwierdzają, że konsumpcja kawy zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób neurodegeneracyjnych. Obniża prawdopodobieństwo doświadczenia zaburzeń poznawczych. Oczywiście warto od razu podkreślić, że każdy organizm reaguje nieco inaczej na substancje zawarte w kawie. Jest w niej aż ponad 1000 rozmaitych związków bioaktywnych. Głównymi składnikami kawy są kwas chlorogenowy i kofeina. 

Warto również wiedzieć, że w ziarnach znajdują się spore ilości przeciwutleniaczy, które walczą z wolnymi rodnikami. Można wobec tego pokusić się o stwierdzenie, że stoi ona na straży młodzieńczego wyglądu. W kawie jest także teobromina, obecna w dużych ilościach w kakao. Znajduje się w niej teofilina, która działa pobudzająco i przeciwzapalnie. Najczęściej sięga się po nią ze względu na wspomnianą wcześniej kofeinę. Trzeba jednak uważać, bo ma ona zarówno zalety, jak i wady. O korzyściach dla organizmu można mówić pod warunkiem, że nie przekroczy się dziennej dawki. W przeciwnym razie trzeba liczyć się z wystąpieniem negatywnych skutków ubocznych. Zgodnie z zaleceniem nie powinno się spożywać więcej niż 300 mg kofeiny na dobę. Taka ilość występuje w trzech filiżankach kawy. 


Poznaj korzystny wpływ kawy na organizm 

Istnieją nawet badania naukowe, które jasno wskazują na to, że u osób pijących kawę zmniejsza się ryzyko zgonu z powodu choroby sercowo-naczyniowej. Wypijanie trzech filiżanek dziennie obniża prawdopodobieństwo wystąpienia choroby niedokrwionej serce i udaru. Odnotowuje się także mniej przypadków migotania przedsionków, nadciśnienia tętniczego. Oczywiście kluczową kwestią jest to, aby sięgać po wysokiej jakości ziarna, ze sprawdzonego źródła. Znaczenie ma również stopień palenia, sposób parzenia. Wszystko to decyduje o tym, czy wypijane napoje będą miały korzystny wpływ na zdrowie, czy jednak bardziej zaszkodzą niż pomogą. 

Niezwykle ważna jest ilość, co widać po wynikach przeprowadzonych badań naukowych. U osób pijących jedną filiżankę kawy dziennie ryzyko zgonu z powodu choroby zatorowej zmalało o parę procent. Z kolei przy spożyciu ponad czterech filiżanek na dobę wzrosło. Okazuje się, że zmniejsza się także ryzyko niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby, to samo dotyczy zwłóknienia tego organu i jego marskości. Wypijanie kawy ma także związek z cukrzycą. Ryzyko jej rozwoju obniża się przy codziennym piciu napoju kofeinowego. 

Zagrożenia związane z piciem kawy 

Kawa ma oczywiście wiele zalet. Trzeba jednak liczyć się również z pewnymi wadami. Nie zawsze sięganie po napój kofeinowy będzie dobrym rozwiązaniem. Nie jest on odpowiedni dla kobiet ciężarnych. Okazuje się, że w przypadku brzemiennych pań pijących kawę może dojść do przedwczesnego porodu, zwiększa się również ryzyko poronienia. Trzeba też liczyć się z urodzeniem dziecka o mniejszej masie ciała. Wiele kobiet nie zdaje sobie sprawy z tego, że kofeina obecna w kawie przenika przez łożysko. Oznacza to, że trafia ona również do organizmu płodu. Nie są to tylko spekulacje. Przeprowadzono wiele badań naukowych związanych z ciążą i piciem kawy. Trzeba być także świadomym, że w ziarnach nierzadko znajdują się mikotoksyny, które doprowadzają do nieodwracalnych uszkodzeń narządów. Powodują zatrucie układu pokarmowego. Słabej jakości kawa, źle przechowywana może wręcz zaszkodzić. Najczęściej zawiera rozmaite zanieczyszczenia. 

Jeżeli kobieta boryka się z PMS, to picie kawy może nasilić nieprzyjemne objawy. Wiąże się to ze zwiększoną drażliwością, wahaniami nastroju, stanami lękowymi i depresyjnymi, wzdęciami, nadmiernym apetytem, tkliwością piersi, trudnościami z koncentracją. Oczywiście nie u każdej kobiety wystąpi związek kofeiny z cyklem menstruacyjnym. Wiele osób sięga po kawę w celu zniwelowania uczucia zmęczenia i zwiększenia produktywności. Jest psychoaktywną substancją. Niweluje senność. Zwiększa się czujność. Nic więc dziwnego, że u osób spożywających zbyt duże ilości kofeiny obserwuje się problemy ze snem. Najgorszym pomysłem jest wypicie kawy przed zaśnięciem, nawet parogodzinna przerwa może być niewystarczająca. Zgodnie z badaniami przyjęcie dawki 400 mg kofeiny na 6 godzin przed snem pogarsza jego jakość, zmniejsza się efektywność i czas trwania. Wydłużeniu ulega natomiast indukcja wypoczynku nocnego. 

Zobacz też inne artykuły

Zostaw komentarz

cold brew
CoffeeStory logo
espresso

Kawa

Popularne artykuły

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Akceptuj Dowiedz się więcej